Специфични социјално-тржишни положај завода за јавно здравље изискује ново балансирање између све веће потребе за јавно здравственим интервенцијама и тенденцијом тржишног пословања ради остваривања профита.
Средњорочно се планира хоризонтална институционална интеграција на начин да буде један завод по региону, према Плану мреже.
Бивши окружни заводи постају огранци регионалног завода.
Регионални заводи су законски и према статуту подређени линији одговорности Института за јавно здравље Србије "Др. Милан Јовановић Батут".
Модел финансирања мора одговарати важности јавног здравља у друштву (нпр. подршка развоју здравствених политика, социјална медицина, подршка спровођењу политика, епидемиологија) из буџета на основу јасно описаног програма и резултата рада са гарантованим буџетом за вршење јавноздравствених функција у оквиру остваривања општег интереса и друштвене бриге за здравље.
Микробиологија и услуге припреме и праћења програма – плаћање по услузи од РФЗО-а. Хигијена, учешће на међународним пројектима и сл. по тржишним принципима, али не смеју угрожавати основне функције.